0

Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego

Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego – Centrum Nauki Kopernik
fot. Centrum Nauki Kopernik

Centrum Nauki Kopernik rozszerza swoją działalność – otwiera Pracownię Przewrotu Kopernikańskiego.

Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego to innowacyjny, naukowy ośrodek badawczo-rozwojowy w dziedzinie edukacji. By mógł funkcjonować, potrzebny jest nowy budynek.  Centrum Nauki Kopernik ogłosiło konkurs na architektoniczną koncepcję siedziby.

PRACOWNIA PRZYSZŁOŚCI

W Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego będą prowadzone eksperymentalne badania procesów uczenia się, realizowane będą programy naukowe, badawcze i badawczo – rozwojowe. Do współpracy Centrum zaprosi partnerów akademickich, naukowych i biznesowych. Wszystko po to, by zmienić kulturę uczenia się i przyczynić się do zmian w kształceniu, tak aby odpowiadały na potrzeby i wyzwania społeczeństwa XXI wieku.

NOWY OBIEKT, A W NIM….

Centrum Nauki Kopernik już teraz tworzy cały kompleks budynków. Istnieje gmach główny, planetarium i usytuowany tuż przy Bulwarach Wiślanych wystawienniczy Pawilon 512. Wszystkie te lokalizacje łączy zielony teren Parku Odkrywców.

Siedziba Pracowni Przewrotu Kopernikańskiego to kolejny ważny element tej przestrzeni. Stanie w bezpośrednim sąsiedztwie Centrum Nauki Kopernik i będzie z nim skomunikowana łącznikiem. Budynek ten ma być przykładem nowoczesnej, ekologicznej architektury, wpisującej się w otoczenie.

Bogaty program działalności PPK wymaga zaaranżowania wielofunkcyjnej przestrzeni, łatwej do modyfikowania, często o nietypowym przeznaczeniu. To prawdziwe wyzwanie dla projektantów.

Całość ma zostać podzielona na kilka części:

  • Przestrzeń warsztatowo-laboratoryjna
    Korzystać z niej będą dzieci i młodzież z opiekunami, edukatorzy oraz partnerzy Pracowni. Ta część dodatkowo podzielona została na 3 strefy, wyposażone w sprzęt o różnym poziomie zaawansowania technologicznego.
  • Strefa NO-TECH
    Przestrzeń bez specjalistycznego sprzętu i narzędzi technicznych, przeznaczona na szkolenia, zajęcia warsztatowe, prace koncepcyjne czy spotkania. Będzie wyposażona w podstawowy sprzęt laboratoryjny oraz narzędzia. Powstaną 2 duże laboratoria (Lab Mokry i Lab Suchy), przystosowane do prowadzenia zająć z biologii, fizyki, chemii, techniki i innych dziedzin. W każdym labie mieścić się będzie cała szkolna klasa (32 osoby), a w razie potrzeby przestrzeń będzie można zmniejszyć i zaaranżować laboratorium dla 16 osób. W strefie LO-TECH. znajdzie się także FabLab –  pracownia wyposażona w narzędzia tradycyjne (młotki, śrubokręty) i nowoczesne (drukarki 3D, wycinarki laserowe). Podczas zajęć uczestnicy będą definiować problemy i poszukiwać sposobów ich rozwiązania, tworząc i testując prototypy.
  • Strefa HI-TECH
    Teren badawczy, wyposażony w zaawansowane technologie, narzędzia, oraz profesjonalny sprzęt laboratoryjny. Będą tu prowadzone prace rozwojowe: tworzenie nowych formatów zajęć, prototypowanie eksponatów i zabawek edukacyjnych, prowadzenie interdyscyplinarnych testów naukowych itp.
  • Pracownie focusowe
    PPK będzie prowadzić wiele badań opartych o wywiady, obserwacje czy kwestionariusze. W przestrzeni focusowej znajdą się pomieszczenia do przeprowadzania wywiadów grupowych, dyskusji, obserwacji z wykorzystaniem lustra weneckiego, nagrań audio-video i innych specjalistycznych urządzeń.
  • Przestrzenie partnerskie
    To miejsca, które będą udostępniane partnerom zewnętrznym do realizacji badań z obszaru psychologii oraz spotkań i pracy dydaktycznej pracowników naukowych.  Znajdą się tu gabinety indywidualnej pracy naukowców, (przystosowane do prac analitycznych i badań eksperymentalnych), pracownie badawcze dla zespołów, wyposażone w stanowiska komputerowe oraz sale seminaryjne.

W siedzibie PPK musi powstać także przestrzeń biurowo-coworkingowa, showroom, foyer, szatnie oraz kawiarnia. To wszystko ma zmieścić w jednym trzykondygnacyjnym budynku, mieszczącym jednorazowo ok. 600 osób.

5 kwietnia 2017 13:48
[fbcomments]